Din drøm, er den som min?

17.02.2015 - 16:02 47 kommentarer

Etter at jeg startet butikk for 4 år siden får jeg daglig inn spørsmål på hvordan jeg gikk frem(?) . Mange har intrykk av at det er veldig enkelt å starte opp sin egen nettbutikk , og det er det også. Det finnes utalige ferdige løsninger for nettbutikker som man kan jo få et inntrykk av at det bare er å velge bransje og "klikke" GO, jeg også trodde det var så enkelt. I begynnelsen virker det meste ganske enkelt da både innbetalinger og utbetalinger er relativt små, man er stort sett kun en ansatt ( seg selv) og kan drive ut av garasjen som en kveldsjobb. Det første jeg vil råde til er å ha en plan, at du rett og slett har en forettningsplan med mål og delmål for forskjellige perioder, hva vil du oppnå, hvor mye vil du jobbe, hvor mye vil du tjene . Selv om det mest sannsynelig ikke kommer til å gå slik du har planlagt er det greit å ha faste rammer og forholde seg til og har du familie og barn i tillegg er det enda flere hensyn å ta. Alt etter hva slags varer/tjenester du har tenkt til å selge, bør du ha oppsparte midler til å dekke minst 3-mndérs drift og dette bør være penger du har råd til å tape, evt. kan man få med en investor eller låne penger men da øker du så klart risikoen ytterligere. 

Planen når jeg startet ck interiør ( mai 2011) var å ha en deltidsjobb i tillegg til å være hjemmeværende. Salget var såpass tilfredsstillede at jeg i løpet av august samme året fikk med meg en investor, signerte kontrakt på nye lokaler og satset alt jeg eide og hadde på å starte Villapaprika as. Hadde jeg vist det jeg vet idag så hadde jeg holdt meg på "bruket" med et lite showroom og nettbutikk , men sånn ble det heldigvis ikke. Det å starte en butikk, spesielt salg av kapital varer  ( som interiør og klær) krever store investeringer i varer. For å ta et eksempelmå vi i villapaprika må ha et varelager på mellom 2-3 mnok for å fylle butikken og ha et tilfredstillende lager. Dette fikk vi virkelig merke når vi flyttet til større lokaler i nov.2013 og fikk ytterligere 100 kvm med butikklokale og fylle opp med varer. Når vi statet villapapirka var vi 2 ansatte på fulltid + to ekstrahjelp ( delvis gratis) nå er vi 5 årsverk og rundet i 2014 over 5 mil x mva, vi har dobblet nesten hvert år, men har ingen ønske om å gjøre det neste år igjen.  Det å vokse så fort krever ytterligre kapital, mer arbeidstider og bedre styring. Vi har prøvet og feilet mye og  dagen vi startet hadde ingen av oss noen som helst bekgrunn for å dirve bedrift . Et veldig godt tips er å snakke med de rundt og kjenner du noen som driver bedrift -ikke nål med å still spørsmål! Innovasjon Norge har også masse nyttig info på sine sider hvor man også kan søke støtte til ulike type virksomheter. 

Veldig ofte opplever jeg at de som kontakter meg/Villapaprika sitter med inntrykket at det er jeg som gjør alt fra pakking av varer,svare mail, telefoner og betale regninger. Jeg kan nok en gang bekrefte at alle ansatte i bedriften har sine oppgaver og jeg mine som stort sett favner om det kreative aspektet innen utvikling av virksomheten. Som eier sitter jeg uansett med ansvaret for alt og det er ikke få netter jeg har jeg sovnet med en klump i halsen eller våknet svett av bekymring over hvordan vi skal klare morgendagen.

Mitt siste og beste tips er uansett følgende: Hvis du først bestemmer deg for å starte din egen virksomheten, vær forberedt å å ofre mye av det du vanligvis setter meget høyt i hverdagen for noe som i verste kan bli en flopp eller beste fall en solid bedrift for fremtiden.  Man må gå inn med 100% vilje og stå fast selv om det brenner under beina. 




Etter flere år med vekst og tøffe tak ser jeg endelig lyset i tunnelen for villapaprika, men det var som jeg ble fortalt når jeg startet. Forvent å drive minst 5 år før du i det hele tatt kan vurdere å snakke om overskudd eller lignende.

Endelig ser jeg en vekst som vi kan klare og styre for Villapapriak og veien hit har ikke vært lett å gå . -Den som intet våger -intet vinner, satser du ikke 100 % får du helle rikke 100% resultat! Lykke til! 

 

47 kommentarer

Stine

17.02.2015 kl.17:46

Hvordan kan du sitte som ansvarlig for alt som du skriver, når faren din eier de fleste aksjene i Villa paprika AS og han sitter som daglig leder. Da er det jo han som bærer hovedansvaret. Virker som du vil fremstiller situasjon litt annerledes enn det er.

VillaPaprika

17.02.2015 kl.17:49

Stine: ) Du sitter vel ikke på papirene til firmaet, så vidt jeg vet har du kun sjekket proff.no og der står ikke papirene oss imellom og risken jeg har gått inn med. Men jeg anbefaler deg å sjekke igjen når regnskapet for 2014 ligger ute for når det ble avsluttet ble det skevet over på meg ;) Så å være bettervter med "lite" info er ikke alltid rett ;)

17.02.2015 kl.17:57

Seriøst Stine hun skriver jo at hun har med seg aksjonær og sjekker du styremedlem er hun satt på 50% der. Vil også si at det kan ligge advokat papirer som tilsier at firmaet er Camilla sitt og om det er eierbytte tar det gjerne litt til før alt er på plass i info basen. Du må være gal av å jage etter noe negativt som gidder å skrive hente det ut av alt hun skrev!!! Camilla kom med mange gode tips som veldig få tenker på så hvem info er det hun fremstiller feil? At hun bærer risken ? For alt du vet kan det være camilla har lånt inn masse penger fra privat kasse for å få det til å gå rundt. Anbefaler deg heller å ta til deg gode tips for å starte ennå å bare legge igjen kommentarer for å prøve å skape kvalme ! Godt innlegg Camilla ! Alle skulle turt å skrive at det å drive er tøft for da hadde de aller fleste sikkert tenkt seg om en ekstra gang. 👍

Kari

17.02.2015 kl.18:00

Stakkars deg Camilla, uansett hva du skriver leter folk etter feil på deg. Jeg synes dette var et veldig fornuftig innlegg og må ærlig innrømme at du er tøff som driver noe idag. Stå på flinke deg !

trøttkråke

17.02.2015 kl.18:02

Hadde du hatt mer system i nettbutikken så hadde det nok gått enda bedre.

Dette er ikke kritikk. Men et tips.

Jeg har flere ganger gått inn i nettbutikken, men bestiller ikke noe likevell fordi det er for rotete.

Altfor mange kategorier.

VillaPaprika

17.02.2015 kl.18:08

trøttkråke: dessverre mener folk forskjellig, når vi hadde få katergorier var ikke det bra for det ble for mye på en kategori, når vi ahdde en annen nettbutikk løsning var det feil fordi utsjekkingen var for tungvindt, så å tilfredstille alle blir dessverre veldig vanskelig og i forhold til andre nettbutikker med interiør og klær har vi "få" kategorier =) Ha en flott dag.

Heidi

17.02.2015 kl.19:01

Du er virkelig flink👍 flott innlegg !

Mette

17.02.2015 kl.19:19

Hei Camolla.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brukt 1cal. Energi på å svare slike som Stine. Du har gitt råd om hvordan det er å starte en bedrift. Hvem som eier hva er det vel ingen som har noe med. Når du svarer fremstår det som forsvar og det er ingen grunn til forsvar her. Stå på!!

Linda

17.02.2015 kl.19:30

Jeg syns du har en flott blogg!!

Og som hun over her sier, så syns jeg også d er litt "rotete" inne på

nettbutikken. Finner liksom ikke oversikten, slik at jeg får handla.. Forstår at

du ikke klarer å tilfredsstille alle.

Uansett, godt jobba!! Å skape deg en millionbedrift i så ung alder er

ikke mindre imponerende.. I tillegg har du jo barna OG

et samlivsbrudd på veien. Bøyer meg i støvet:)

Men jeg lurer på hvordan du finansierer alt du har hjemme, for du har

jo ikke akkurat noe "ikeakatalog"-hus.. så du må jo uansett ha tjent godt

på Villapaprika AS? Eller, du må jo bruke hjemmet ditt som et showroom for butikken?

Ikke meningen å snuse i privat økonomi men jeg er oppriktig interessert i

hvordan du løser det?

Either way, jeg heier på deg!!

Fikk et mye bedre inntrykk av deg på unge mødre når

du var med der nå sist.. Du virka så jordnær og god!

Christine Johanne

17.02.2015 kl.19:46

Linda: Hun skrev for ikke lenge siden at det ikke alt hun har i hus på bilder som hun eier. Hun bruker jo hjemmet sitt for å reklamere på bloggen. Hun skrev også at hun har spart:)

Kjempe bra innlegg, Camilla! Jepp! Drømmen min er akkurat som din! Jeg vet ikke sår det skjer, men det skal skje!:)

Hanne

17.02.2015 kl.20:38

Jeg synes du er kjempeflink, jeg! Dette hadde ikke vært noe for meg, enda jeg så glad jeg er i trender og interiør :-) Det er bra du er til!

Linda

17.02.2015 kl.20:48

Ok, det fikk jeg ikke med meg. Beklager det:( er dessverre ikke hvert eneste innlegg jeg får lest:(

Marit

17.02.2015 kl.21:40

Hei Camilla! Dette er ikke kritikk, men et velmenende tips; I nettbutikken din, er det veldig mye skrivefeil som gjør helhetsutrykket noe dårligere enn det burde være. Skryt: Nettbutikken har blitt kjempebra utseendemessig og inndelingsvis! Ryddig og pent ;-)

Christine Johanne

17.02.2015 kl.21:58

Linda: Jeg mente ikke å skrive det i en kvass tone om det var slik du oppfattet det:)

Hun svarte på et slikt spørsmål for ikke så lenge siden. Ikke alltid lett å få med seg alt:)

VillaPaprika

17.02.2015 kl.21:59

Marit: Dette er noe vi rydder opp i, men det tar litt tid å få alt på plass =)

17.02.2015 kl.22:29

Når kommer svarene på spørsmålsrunden?:)

trøttkråke

17.02.2015 kl.23:50

Ser den. Men noen kategorier har veldig få varer. Ville slått de sammen å forminsket det noe :-) f.eks egen kjøkken kategori med kopper å krus. Evt servietter

Sløyfe rotting kategorien å hatt det på interiør... sammen med lys og duftlys

Hatt puter og puteinnmat på tekstil sammen med pledd osv ;)

Lene

18.02.2015 kl.00:04

God kveld🌝

bra innlegg 👍 Siden nettbutikken er nevnt her så vil jeg si at jeg er en av de som syns mange kategorier gjør det ryddig og enklere jeg da 😀 vil faktisk ha en til med nyheter jeg da, slik at man slipper å lete gjennom alt etter no nytt hver gang. Ha en god natt 🌛

Klem Lene

Anne

18.02.2015 kl.17:07

Jeg støtter Stine sin kommentar:-)

Du har helt klart et stort ansvar og jeg tror så absolutt at VillaPaprika er skapt av deg. Men, rent formelt hverken eier du aksjemajoriteten eller har registrert rolle som daglig leder eller styreleder. Det er godt mulig at du har fått dette delegert og i praksis gjør jobben, men det er altså noe ganske annet og gir deg ingen formell myndighet (f,eks har du ikke egen signaturrett uten å ha med deg minst ett styremedlem til).

Hvorfor late som noe mer og større enn hva som er realitet når du har fått til så mye som du har?

VillaPaprika

18.02.2015 kl.20:41

Anne:Jeg fungerer som daglig leder og utøvende eier. Den andre eieren er en stille partner og utøver ikke aktivt eierskap

Marie

19.02.2015 kl.07:36

Drid i janteloven, kjør på med det du kan som tydeligvis er interiør! Ikke la deg knekke av negative kommentarer!

Lykke til videre!

Kristin

19.02.2015 kl.10:20

hei ser noen skriver at du for masse hjelp av din far ..men en ting jeg lurer på hvordan hadde du råd til og sitte med huset etter brudde og ha råd til alt du gjør hjemme.og en annen ting syns du gikk fort inn i et annet forhold .tenker på barna da..oppe i alt dette.ellers er du flink med det du gjør

Heidi

19.02.2015 kl.11:54

helt enig med STINE og Anne tror du for masse hjelp av din far.han som sitter på pengesekken.hvordan skulle dunimall verden ha råd til alt da

Nora

19.02.2015 kl.12:00

Må dere ha et varelager på 2-3 millioner kroner?

Det er mye penger...

Camilla

19.02.2015 kl.12:03

Veldig inspirerende å lese dette Camilla. Du er knalldyktig i alt du gjør. skikkelig ståpåvilje og det betyr at du når det du vil. Jeg heier på deg!!!

Maren

19.02.2015 kl.13:48

Fy flate å stygge folk er her inne! Liker dere ikke tipsene, så la vær å les da vel! Det er vel samme fanken for dere hvem som eier hva, er styremedlem osv? Går det utover hverdagen deres? Tror ikke det nei! Camilla har forklart i tidligere innlegg at da hun startet nettbutikken, handlet hun varer ettersom hun tjente penger. Dette er vedlig VANLIG hos mange nettbutikker i startfasen! Hun har også skrevet at hun har spart seg opp egenkapital for å starte butikk ettersom man må ha et visst lager. Sier seg selv at når nettbutikken begynte å gå så bra, at hun tjente mer penger og derfor kunne begynne å fylle opp et lager, hva er det som er så vanskelig å forstå? Når det kommer til tingene hun bytter ut hjemme har hun jo sagt gang på gang at hun viser frem nyheter som et showroom, og derfor ikke kjøper alt, i tillegg får hun jo betydelig rabatt på tingene. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå det! Og Kristin, hva har du med at Camilla fikk ny kjæreste? Hva vet du om hvor lenge det hadde vært slutt mellom hun og Håkon? Påvirker det livkvaliteten din at Camilla fant igjen kjærligheten? Om det gjør det anbefaler jeg deg å oppsøke noen for hjelp! God bedring alle sammen! Synes du er døds flink Camilla :) takk for gode tips:) Har hatt en liten drøm om å starte opp nettbutikk med treningsklær, kosttilskudd osv, kanskje det blir en virkelighet en dag:)

Karianne

19.02.2015 kl.14:50

Seriøst folkens skjerpings!! Nå er ikke dere de rette til å prate om villapaprika, barna til Camilla eller hennes kjærlighetsliv! Hun har gitt tips til drift, ikke spurt dere om hva dere tror hun gjør av jobb! Ta dere sammen

22.02.2015 kl.12:42

Det kom frem gjennom unge mødre at faren din eide villapaprika. Du var bl.a på styremøte hos han der han åpenbart var boss. Han purret på deg og hvilken oppgaver du måtte ta

VillaPaprika

22.02.2015 kl.14:18

Anonym: i hotel cæsar serien ka du bli skikkelg klok, synn ay hvis du oppsøker "hotellet" så finnes det ikke... Ille at alt ikke er som på tv, for det var skuffende når jeg dro for å sjekke meg inn på "et hjem for oss, et hjem for deg" ...

22.02.2015 kl.18:12

villapaprika : snakker du til meg 22.02.2015 ? dette sjønte jegingenting av isåfall

VillaPaprika

22.02.2015 kl.19:12

Anonym: om det var du som kommenterte unge mødre svarte jeg bare med en like "seriøs" kommentar.. Man "lager" tv og legger opp til diverse . Jeg mener da: alt du ser på tv er gjerne ikke slik i virkeligheten. Nå er ejg ferdig med å snakke om eierskap i firmaet og lar folk med den nysgjerrighten søke opp og ned og imente om firmaet og i løpet av en uke ller to er ny firmainformasjon ute, da regner jeg med at dette ikke er så spennende lenger...

LundeM

23.02.2015 kl.19:37

Eier er jo pappaen din (83 %), mammaen din (8 %) og du med (8 %)... Pappaen din er både styreleder og daglig leder. Eller er det endringer i dette? Det er såfall ikke oppdatert i noe register! Enig med flere her at du hele tiden har fremstilt deg selv som daglig leder...

Ellers syns jeg det var gøy å se deg på unge mødre i sin tid :-) Hva jobber samboeren din med?

VillaPaprika

23.02.2015 kl.22:07

LundeM: 2011-2013 - dagligleder Camilla Kvarsvik
2013-2014 dagligleder Nina Hanssen. Oktober 2014 - siste kvartal av avsluttingings år for regnskap 2014, eier /dagligleder- Finn Arild Johansen
Februar den.16 2015 ny eier Camilla Kvarsvik og Dagligleder : ****** - vent å se i spenning.. Vil informere at endring i eierskap kan ta et par uker før det står registrert i Brønnesundregisteret. Innelgget ble skrevet 17.2.2015 -altså etter eierskiftet.

Hva du synes jeg fremstiller meg som er meg likegyldig, da alle aksjer i firmaet har tilfallet meg ut av alle utfall som kan eksistere.. Min far har vært aksjonær og eier frem til ønsket var å gå av med pensjon ble tatt dette året. - ta gjerene en tlf og forhør dere og lykke til med å se ny informasjon på firmaet komme opp med mitt navn som eier ;) ha en fin dag =)

23.02.2015 kl.23:22

Misunnelse sjønner jeg. Samme hvordan og hvem, det er Mye jobb og det har jenta gjort👍

Kristin

24.02.2015 kl.12:02

maren hvorfor blander du deg folk må lov og ha eggene meninger .folk syns vel ting er litt rart og jeg vet jeg ikke har noe med Håkon og barna men syns hu gikk litt fort og la ut ting om forholde sit husk det er barn i bildet og en ex her og ikke alle syns ting er greit..og så klart faren sitter med litt av penga selv om hu er leder nå .ikke dumme folk vettu

VillaPaprika

24.02.2015 kl.12:45

Kristin: du nå er det 2 år siden vi tok ut skillsmisse så hvordan vi valgte å gå fra hverandre er vel ikke noe å henge seg opp i da Hans og jeg nå har vært et par siden 2013. At dere orker å bruke så mye tid på sånt tull, jeg føler noen av dere som må kommentere har en form for stor dyp iritasjon over eget liv eller bare sykelig opptatt av meg.

Kristin

24.02.2015 kl.14:32

syntes det ikke passer inn og legge ut forholde så tidelig du gjorde selv om det er 2 år siden .du har barn og ta hensyn til og en ex .og var vel ikke så lenge etter forholde med din ex at du la ut bilder av hans og dine barn.syns bare det ikke tar seg ut men ditt valg men bør kansje verne om barna litt og og andre.han ikke om hvor opptatt folk er av deg tar du grundig feil handler om hvordan du håndtere ting

Kristin

24.02.2015 kl.14:40

og Maren handler ikke om Misunnelse at hu fant kjærligheten .kaller vel heller og ta hensyn til mange andre eller .for var jo Camilla som ville ut av forholde

VillaPaprika

24.02.2015 kl.14:42

Kristin: Nå er dette snø som falt for to år siden så hva du synes passer seg har ingenting med dette innlegget å gjøre. Så "uskylding" denne bloggen er og flott bruddet oss imellom har gått synes jeg du nesten burde skamme deg som sitter å skyter spurv med kanon bare får å lire av deg noe du i utgangspunktet ikke har noe med. Barna våre har det veldig bra og skal du henge deg opp i brudd så er vel ingen brudd perfekte, men heldigvis for oss som denne saken gjelder har dette gått utrolig flott og så lenge barna mine er lykkelige er jeg det =) finn på noe annet, vi gikk fra hverandre, jeg skrev det her -kom over det ;)

24.02.2015 kl.18:30

Drit i les bloggen og ødelegge stemningen for oss andre! Hvis du har behov for å slenge drit på en blogg så får du heller gjøre det på en blogg, som blir drevet av ei platina blond alenemor på 21 år som har hovedintresse innenfor negler, hår og menn! Der treffer du likesinnede!!

Kristin

24.02.2015 kl.18:48

slenger ikke dritt bare syns det du legger ut i forhold til villa kunne du spart litt på.du har jo sittet og skrevet at det var du som gikk og var ikke mange mnd etter du traff han og la ut ting ..bare mener går Ann og beskytte barna litt de bør ikke være med på alt som skjer .bilder .film .men ferdig her jeg er lov og si sin mening

24.02.2015 kl.19:21

Joda, men det er 2 år siden, og nå er det en blogg om interiør. Hvis man ikke liker bloggen så lar man vær å lese den. Jeg syns bloggene til 2 alenemødre med 2 ulike fedre til barna sine er helt hjernedød. Så jeg gidde ikke å ta meg bryet med å lese de, ironisk nok har begge vært med i unge mødre😮bare et råd på veien😏

24.02.2015 kl.22:42

Ok.. men drar ingen sammenligning mellom unge mødre og hotel Cæsar. Men greit..tolker det slik at møtet var oppdiktet og faren din gikk med sitt skrevne manus inn i rollen som sjef. At jeg ikke skjønte det.. men drit i det. Jeg liker bloggen din

Kristin

25.02.2015 kl.07:32

bloggen din Camilla skal handle om interiør ikke barna dine.din nye famile.og du bør være et godt forbilde da at du sier det er 2 år siden men var ikke mange mnd etter brudde med Håkon hvor du la ut bilder av barna og han nye .blogg er blogg og din skulle handle om interør .så fokuser på det da

Anonym

25.02.2015 kl.07:37

må bare si en ting .du driver en interør butikk og da skal vel folk få lov til og komme inn i butikken din og se .har blitt møtt med at man ikke er så velkommen inn for og titte og ikke røre noe .det bør du gjøre noe med fler her i byen som har opplevd det og spesielt de med barn med seg

25.02.2015 kl.21:17

Kristin: er det du som avgjør hva bloggen til Camilla skal handle om? ? Nei!! Det er opp til Camilla. Du kan velge å lese eller la være

Kristin

25.02.2015 kl.23:49

nei jeg avgjør ikke det men trodde bloggen handla om interiør jeg.og har du noe med hva jeg skriver nei har du ikke..men så enig med STINE og de andre .

Skriv en ny kommentar

hits